تبلیغات
آنا یوردوم خمس - مطالب اسفند 1394
 
 
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و ما را در بهتر شدن كیفیت مطالب یاری کنید.
 
 
پیام تبریک عید نوروز
نوشته شده در شنبه 29 اسفند 1394
ساعت : 04:39 ب.ظ
نویسنده : رضا کریم زاده

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال
بایرامین صحبتی اولدوقجا اوشاقلار سئوینیر
سانکی عاشیق ائوینه سئوگیلی جانان گلیری
ایندی دن منده سیزه بایرامی تبریک ائدیره م
گورورم پنجره دن شاد و خورامان گلیری

اوستاد حمید سخا مهر



 پیشاپیش حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد رابه تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای شماعزیزان مسئلت مینماییم.



:: مرتبط با: مناسبت ها ,
 



پیدایش بایرام (عید) و یئدی سین (هفت تا)
نوشته شده در شنبه 29 اسفند 1394
ساعت : 03:11 ب.ظ
نویسنده : رضا کریم زاده
****   بایرام (عید)  و یئدی سین (هفت تا)   ****


بایرام (عید)
بایرام در زبان ترکی از ریشة «بایراماق» یعنی جشن گرفتن است. افراد هر ملتی متناسب با محیط جغرافیایی و ساختار باورهای خود، روزهایی را به عنوان عید جشن می گیرند. اگرچه «بایرام» در معنای کلی به معنای «جشن» است ولی چون مهمترین جشن در میان ترکان، جشن روز آغاز بهار است، از آن به عنوان «بایرام» در معنای کلی نام برده می شود. آنچه که روشن است جشن آغاز بهار تماماً با آیینهای کشاورزی ارتباط داشته است و
یئدی سین (هفت تا) نیز برگرفته از این رابطه میباشد.
یئدی سین (هفت تا)
 در اساطیرترکان آمده است که پسر اوغوز در یک سال از زمستان سختی رهایی می یابد و برکت های بسیاری به وی روی می آورد و پس ازآن ترکان به شکرانه ی این برکت ها هرساله 7تا از برکتها یا نماد آنها را در سفره ای گذاشته و جشن می گرفتند که" یئدی سین" یا " یتّی سین " در ترکی یعنی "هفت تا از" برکتها می باشد و در واقع چیزی (که باحرف "س" شروع شود) به نام هفت سین نداریم. برای مثال ماهی سین نداشته ولی نماد برکت آب و دریا است و قرآن و آینه نماد برکت آسمان هستند و درسفره هفت سین قرارداده می شوند. سفره یئدی سین در زمان های قدیم، در میان ترکان رسم بوده است که هفت عدد از برکت های جهان آفرینش را جمع می کردند تا هم فرصتی باشد که از آفریدگار جهان تشکری به عمل آید و هم آنها را (به نمایندگی از تمام نعمت هایی که "تانری" (خدا) به مردم بخشیده است) با خود از سال قبل به سال جدید منتقل کنند. عدد هفت هم در این میان نشانه ی کثرت بوده است. حال، چون هفت برکت را با خود می بردند آنها را درون سفره ای می گذاشتند و آن را « برکتلردن یئددی سین قویماق ) » گذاشتن هفت تا از برکت ها) می نامیدند. آنها عبارت بودند از:
 1 - یئر برکتی (برکت زمین): قوورغا (گندم یا عدس یا سمنو) گندم رمز و نماد برکت زندگی است و در واقع گندم که ماده اصلی نان می باشد. درزندگی انسان نقش اساسی را ایفا نموده و به همراه سو (آب) دوعنصر اصلی و اساسی حیات انسانی را تشکیل می دهند. سمنو سمبل قدرت و شجاعت است. سمنو، نماد زایش و بارورى گیاهان و نماد خیر و برکت و شیرینی است. هرچندامروزه بعنوان حلوای خوشمزه و خوردنی بشمار می رود، ولی دراصل این کلمه به ماده اولیه آن جوانه سبز و تازه رسیده گندم اطلاق می شده است.
 2 - آغاج برکتی (برکت درخت): آلما یا اییده (سیب یا سنجد) سیب میوه ی سلامتی است و نماد و نشانه عشق ، مهرورزی ، دلدادگی و زایندگی است. درگذشته سیب را درخم هاى ویژه اى نگهدارى مى كردند و قبل از نوروز به همدیگر هدیه مى دادند. سنجد، سمبل و نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولد و زایندگى می باشد. عده اى عقیده دارند كه بوى برگ و شكوفه درخت سنجد محرك عشق است! وقتی میوه آن بارور می شود و عطر آن در فضا می پیچد تحریک کننده قوای احساسی انسان است.
 3 - گؤی برکتی (برکت آسمان): قورآن یا آینا (قرآن یا آینه) قرآن، نماد دین باوری و خداجویی است. آینه نمادی ازخلقت و صداقت و یکرنگی و به خویشتن نگریستن و به درون نظاره کردن است. . شمع ، نماد نور و روشنایی و دانایی است.
 4 - گؤیرمک برکتی (برکت سرسبزی و رشد): گؤیرمک (سبزی) سبزی نماد طراوت، خرمی ، سرسبزی ، نو زیستی ، نوزایی ، باروری ، سادگی و ایثار، خیر و برکت و تجدیدحیات و نشانۀ شادابى زندگى بشر و نشانگر پیوند او با طبیعت است.
 5 - آل – وئر برکتی (برکت خرید و فروش): سیککه (سکه) سکه، نشان ثروت و دارندگى است. سکه به نیت بركت و درآمد زیاد و بی نیازی و توفیق خدمت و هر آنچه به پیشرفت تمدن كمك كند می باشد.
 6 - حیئوان برکتی (برکت حیوان): یومورتا (تخم مرغ) تخم مرغ ، نماد آفرینش و زایش است. تخم مرغ رنگ شده نشان از باروری دارد.
 7 - سو برکتی (برکت آب): سو و بالیق (آب و ماهی) سو(آب)، مایع حیاتی و نشانه بی رنگی است. بعنوان رمز و بقای زندگی و روشنى دل انسانها بشمار می رود و زندگی انسان بدون وجود آن امکان پذیر نیست . ماهی نشان و نماد تازگى ، شادابى و تکاپو و سرزندگی، حرکت و پویایی است. انتخاب ماهی قرمز هم درتفکر اسطوره ای ترکان، معنای مبارکی (قوتلولوق) نیز داشته است.

منابع بیشتر برای مطالعه : مجله ی دیلماج ، فرهنگ سنکلاخ

منبع : باور های ترکان (www.cloob.com)


:: مرتبط با: آداب و رسوم ,
 



بارش برف در چند قدمی بهار
نوشته شده در پنجشنبه 27 اسفند 1394
ساعت : 11:20 ق.ظ
نویسنده : رضا کریم زاده
در حالی که در چندقدمی بهار اهالی مشغول خرید و مهیا ساختن خود برای استقبال از بهار بودند بارش شدید برف  موجب سفیدپوش شدن روستا  و  غافلگیری اهالی و مسافران شد.


















:: مرتبط با: گالری تصاویر , خبر های روستا , طبیعت زمستانی ,
:: برچسب‌ها: تصاویر ,
 



مراسم سوآتاما (مراسم نو اوستو)
نوشته شده در پنجشنبه 27 اسفند 1394
ساعت : 10:13 ق.ظ
نویسنده : رضا کریم زاده
صبح روزآخرین چهارشنبه سال در شهرخلخال با اجرای یک سنت دیرینه توسط شهروندان دراین شهرآغازمی شود.

اهالی خلخال درحالی که شب گذشته شب بی حادثه ای را پشت سرگذاشته اند صبح زود با آرامش خاطروبا طلوع افتاب با پوشیدن لباس نو ، خود را به کنارچشمه ها وروان آب های داخل وحاشیه شهررسانده وبا شستن دست وصورت خود ازروی آب می پرند.

اعتقاد مردم بر این است که با این کار هرگونه ناپاکی جسم وروح بوسیله جریان آب پاک می شود .

دراین آیین برخی ازبانوان باریختن آب پاک با استفاده از جام های مخصوص برروی سردختران دم بخت برای این افراد تشکیل زندگی درسال جدید را آرزو می کنند .

همچنین بانوان با جارو ویا قیچی کردن آب چشمه ها مراسم سنتی به یادگارمانده ازپیشینیان خودرا به جای می آورند.

اهالی خلخال معتقدند اجرای این سنت روح را پرطراوت کرده وآنها را برای آغاز سالی پرخیروبرکت وسرشاراز نعمت آماده می کند .

گزارش: بهرام نقی زاده


منبع : وبسایت خلخالیم



:: مرتبط با: آداب و رسوم ,
 



رسم باجایاگتمه یا شال ساللاما
نوشته شده در سه شنبه 25 اسفند 1394
ساعت : 10:25 ب.ظ
نویسنده : رضا کریم زاده


در زمانهای نه چندان دور از مراسم مفرح برای نوجوانان و جوانان در شب عید بعد از اتمام آتش افروختن بر پشت بامها، و صرف شام شب عید ، باجایاگتمه یا شال ساللاما بود که این آیین از قدیم الایام درروستای خمس متداول بوده و نوجوانان و جوانان دسته دسته باهم به پشت بام خانه ها می رفتند و شالشان را از باجاها به درون منازل فامیل و همسایه ها آویزان میکردند و صاحب خانه ها هدایایی بعنوان "بایراملیق" از قبیل پول و تنقلات و غیره به شالها می بستند ، این مراسم معمولا تا پاسی از شب ادامه پیدا می کرد، بعضا داماد (آداخلی اوغلان) در پشت بام خانه عروس حاضر می شد و افرادی که با او بودند او را معرفی می کردند و کسانی که در خانه بودند هدایایی به شال داماد می بستند ، امروزه درروستای ما این رسم قدیمی کمی تغییرات پیدا کرده است ، امیدوارم که در سال های بعدی نیز این مراسم  پابرجا بماند.
استاد شهریار آن را به زبان مادری اینگونه توصیف می کند:
بایرامیدی گئجه قوشی اوخوردی* آداخلی قیز بیک جورابینی توخوردی
 هر کس شالینی بیر باجادان سوخوردی     
آی نه گوزل قایدادی شال ساللاماق *بیک شالونا بایراملیغین باغلاماق
شال ایسته دیم من ده ائوده آغلادیم*بیر شال آلیب تئز بلیمه باغلادیم
غلام گیله قاشدیم شالی سالادیم*فاطمه خالام منه جوراب باقلادی
خان ننه می ،یادا سالیب آغلادی

در زیر مستندی در رابطه با این مراسم آورده شده است:

[http://www.aparat.com/v/6KiLJ]



:: مرتبط با: آداب و رسوم ,
 



چهارشنبه سوری مبارك
نوشته شده در سه شنبه 25 اسفند 1394
ساعت : 10:15 ب.ظ
نویسنده : رضا کریم زاده
تو مسیر رسیدن بهار شاخه های خشكیده دلتو تو آتیش امروز بسوزون تا گرم شه دل مهربونت .
****چهارشنبه سوری مبارك ****


:: مرتبط با: مناسبت ها ,
 



 

 


 
برچسب ها
نویسندگان
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظرتون در مورد عملکرد وبلاگ و مطالب آن چیست ؟




امكانات جانبی
مترجم سایت